door verwijzings problemen.

• sabine

Dag,

Sinds enige jaren heb ik een nek letsel opgelopen doormiddel van een paarden val. Nu staat mijn hoofd als het ware scheef op mijn nek, en zijn mijn nek wervels versleten. Dit geeft een voortdurende pijn, zowel in de nek, rug als hoofd en tevens veel vermoeidheid. Nu is er een mogelijkheid om te operen maar hieraan zitten veel risico's verbonden, zoals verlamming. Nu wil ik graag naar het acedimisch ziekenhuis maar graag willen ze bij mijn huidige ziekenhuis mij in behandeling houden en doen ze moeilijk over een verwijzing, weet iemand hier raad mee?

Groetjes Sabine

• Wendy

Beste Sabine,

Als patient heb je meer rechten dan je denkt. Je zou eens met je huisarts hierover kunnen praten, omdat hij in principe een soort tussenpersoon voor je kan zijn. Een doorverwijzing, daar heb je altijd recht op, ookal denkt bijvoobeeld je huisarts dat dat niet nodig is. Je kunt ook altijd een second opinion aanvragen bij een ander ziekenhuis. Ze zullen misschien in je huidige ziekenhuis niet blij zijn met je beslissing, maar je hebt er recht op en het is bovendien jouw lichaam dus heb je het volste recht om er alles aan te doen om je weer beter te gaan voelen. Je huisarts weet hoe je zo'n second opinion kan aanvragen. Vaak is het wel zo dat je niet direct terecht kan in een ander ziekenhuis als je een second opinion-patient bent (om het zo maar even te noemen), maar ze nemen je wel serieus. Zij hebben dan waarschijnlijk allerlei gegevens nodig uit het andere ziekenhuis, maar dat zullen ze je wel vertellen. Meestal vragen ze zelf jouw gegevens (met jouw toestemming) op in het andere ziekenhuis.

Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt, succes in ieder geval!

Groetjes

Wendy