ra+fybromyalgie

• Marja

Ik ben op zoek naar het antwoord op de vraag of fybromyalgie samen met reumatoide artritis voor kan komen. De reden dat ik dit vraag is dat ruim een jaar geleden de diagnose r.a. is gesteld, maar ik heb nu voornamelijk erg veel last van spieren, kramp en lage rugpijn, piekeren , kortom allemaal klachten die meer reden geven te denken aan fybromyalgie.

• Hennie

Beste Marja,

Ja dat kan het kan op zichzelf staan en het kan ook een onderdeel zijn van een andere reumaziekte, ik heb in de jaren verschillende vormen van reuma ontwikkeld t.w. SLE, Crest en Sjogren met chronische artritis en chronische onstoken traan/speeksel klieren die zijn dan weer een onderdeel van bovenstaande reuma,s. Ik kan maar 1 advies geven ga naar de reumatoloog en zeg dat je ziektebeeld veranderd is zodat hij hierop kan gaan onderzoeken.Ik wens je beterschap en hoop dat er iets te vinden is wat jou klachten kan verklaren, blijf er niet mee lopen groetjes Hennie

• marja

Hallo Hennie,

Hier nog een berichtje van Marja, Ik wou graag even reageren op je vraag of fm. samen met ra kan voorkomen, mijn andwoord is ja dat kan men kan n.l. verschillende soorten reuma ontwikkelen in het lichaam het hoeft niet alleen ra of alleen fm of noem ze allemaal maar op te zijn.

En dan wou ik nog iets kwijt over erfelijkheid, de ene arts ontkend duidelijk erfelijkheid de ander geeft aan dat het er wel is.

Mijn grootvader heeft ruim 20 jaar te bed gelegen met ra ik heb hem niet anders gekend, mijn jongste dochter heeft een lichte vorm van jeugdreuma waar ze volgens de reumatoloog nog wel overheen kan groeien.

En ik heb al vanaf 91 klachten met mijn darmen ben ook al zo lang moe en heb al 20 jaar van een beurse rugpijn nu is er pas f.m. vastgesteld of er ra aanwezig is moeten de foto's en de bloedonderzoeken van de afgelopen week nog uitwijzen.

Groetjes van Marja

• Patricia

Hallo Marja,

Het kan dat je meerdere soorten reuma hebt ik heb fibromyalgie en artrose.

Dus het kan .Beste wat je kan doen is een reumatoloog raadplegen om de juiste diagnose vast te stellen.Schrijf al u klachten op zo vergeet je ze niet op te noemen.

Vele groetjes Patricia ,hoop dat ik u een beetje heb kunnen helpen.Marja schreef:

>

> Ik ben op zoek naar het antwoord op de vraag of fybromyalgie

> samen met reumatoide artritis voor kan komen. De reden dat ik

> dit vraag is dat ruim een jaar geleden de diagnose r.a. is

> gesteld, maar ik heb nu voornamelijk erg veel last van

> spieren, kramp en lage rugpijn, piekeren , kortom allemaal

> klachten die meer reden geven te denken aan fybromyalgie.