last van handen

• Jos

Hallo allemaal,

Heb een vraagje: al een maandje heb ik nu last van dikkere vingers die vooral

's morgens pijnlijk (en dikker) zijn (vind het zelf dan net knakworstjes). Na enige tijd stilzitten trouwens ook.

Naar de dokter geweest, bloed geprikt, niks aan de hand.

Maar de dikke vingers blijven, kan m'n ringen niet meer om.

Hier komt dan eindelijk mijn vraag; is reuma al gelijk in het begin in het bloedbeeld te zien? heeft iemand ook iets dergelijks? Zal ik weer terug gaan naar de dokter?

Ik wil niet als een zeur overkomen, maar het is echt lastig!

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Jos

• Bianca

Hoi Jos,

Worstvingertjes heb ik al jaren. Ben al bij diverse reumatologen geweest. En helaas maar toch echt wel pindakaas je moet er maar mee leren leven. Ik heb fibromyalgie en men wijt het aan een slechte doorbloeding. Soms heb ik bleke vingers en dan weer roodachtig en erg pijnljk.

's Nachts word ik wakker van de pijn en 's morgens dikke vingers die in de loop van de dag wel weer wegtrekt. Hopelijk krijg je veel reacties. En……. ik hoop dat de webmaster je kan antwoorden. Zijn er gelijk een heleboel mensen geholpen. Want wij zullen toch echt niet de enigen zijn. Wanneer je er behoefte aan hebt, mail me. Sterkte en groeten Bianca.

• Jos

Dankjewel voor de reacties, ik ga nog een keer naar de dokter en zal jullie verslag uitbrengen.

Jos

• Hennie

Beste Jos,

Reuma is inderdaad niet altijd met een standaard bloedonderzoek te zien in het bloed. Ik heb 18 jaren alle reumatologen in mijn woonplaats gehad. Er was wel iets maar hoe en wat het was wist niemand. Ga naar een goede reumatoloog en vraag verdere onderzoeken b.v. ana anf bloedbezinksel en Dna onderzoek. Afgelopen jaar zijn bij mij 4 vormen van reuma gevonden eigenlijk 18 jaren lopen sukkelen met de nodige elende. Nu is er ook pas een reumafactor zichtbaar in het bloed 18 jaren niet. Hou vol en laat je niet wegsturen zoals ik gedaan heb. Als je in het westen van Nederland woont rond de Randstad weet ik wel een hele goede reumatoloog. Groetjes Hennie

• Jos

In Rotterdam, dus graag!

• Lia

Hoi Jos

Ook ik woon in Rotterdam en heb verschrikkelijke pijnen in mijn vingerkootjes,

niet alle kootjes hoor maar momenteel drie vingers maar o wat gebruik je je vingers veel zeg ze zijn dik en opgezet en werkelijk niet te buigen .

gebruik diflovenac van de dokter gekregen alhoewel er in mijn bloed niks te vinden is.

momenteel heb ik een vreselijke pijn in mijn kniegewricht en mag morgen om kwart oever 8 bij de dokter zijn die me nu gaat doorsturen naar een reumatoloog en is het fijn om te weten wie er een goede is.

Ik hoop dan maar dat we een adres gaan krijgen

hopelijk komen ze snel achter wat er aan de hand is mijn oma had ook reuma en ik vraag me af of het erfelijk is.

zij was echt zwaar invalide en dat beeld jaagt mij enorme schrik aan.

groetjes Jos en laat je niet ontmoedigen en zoek goed uit wat je hebt

Lia

• nelly

Jos,ik heb ook reuma,het meest in mijn handen.

Dit jaar heb ik mij laten opereren aan drie vingers,maar

dit was een grote fout.Ik heb nu meer pijn als ooit daarvoor.

Dus je ziet dat je niet altijd een goede keus maakt.

Maar niet alle reuma is hetzelfde.

Ik wens je van harte beterschap. Groetjes.

• Hennie

Beste Jos en Lia.

Ik woon ook in Rotterdam alle ziekenhuizen in mijn stad heb ik al gehad zelfs de Daniel den Hoed die erg goed in reuma moet zijn maar ook daar konden zij het niet vinden . Ik kwam daar eerst bij een internist terecht en niet bij een reumatoloog, het was ook een hele onprettige man die zei ik kan je niet helpen. Nou dan moet je zo radeloos zijn van de pijn en dikke vingers met de nodige onstekingen. De reumatoloog waar ik nu bij loop is Dr van der Lubbe in het schieland ziekenhuis in Schiedam hij zit ook in het vlielandziekenhuis in Vlaardingen. Een hele fijne arts die er niet omheen draaid maar wel heel goed onderzoek doet en heel goed naar je klachten luisterd. Er is wel een lange wachttijd in Schiedam ongeveer 3 maanden. Ik hoorde in de wachtkamer dat er mensen uit het hele land komen omdat hij zo goed bekend staat.Als jullie besluiten om naar hem toe te gaan zet vooraf je vragen op een briefje zodat je niets vergeet te vertellenof te vragen, doe ik ook elke keer. Het enige vervelende kan zijn dat je meer dan 1 uur moet wachten in de wachtkamer. Hij heeft elke 10 min een patient maar iedereen is veel langer binnen want hij stopt het gesprek pas als jij uitgevraagd ben. Ik vind dit wachten niet erg want hij neemt ook voor mij de tijd. Mochten jullie geweest zijn of gaan laat het aub even weten.

Ik weet niet of ik dit al verteld heb maar hij heeft bij mij gevonden door onderzoeken SLE, syndroom van Sjogren, Crest syndroom, Renaud syndroom en chronische artritis is toch niet iets waar je zomaar overheen kijk en weggestuurt wordt met de mededeling kom maar terug als er meer klachten zijn. Ik wens jullie veel succes en gezondheid Groetjes Hennie

• Astrid

Hallo Jos

Ik heb ook last van dikke vingers, niet al mijn vingers maar het verschild nogal.

Mijn vingers zijn dan dik en rood en het ziet er wat glazig uit.

Ik heb al 2 jaar last van reuma en dit jaar heb ik veel last van pijnlijke dikke stijve vingers,

en zeker met het koude weer.

In 1992 kreeg ik last van mijn gewrichten en ging naar de dokter en bloed onderzoek gedaan maar toen zagen ze niets in mijn bloed, dat ik reuma heb.

In 2000 liet ik weer mijn bloed onderzoeken en toen werd er wel geconstateerd dat ik reuma heb.

Mijn collega heeft ook reuma en bij haar is reuma niet altijd actief (in het bloed te zien) maar het is dan toch dergelijk aanwezig.

Als ik jou was zal ik weer naar de dokter gaan om te vragen voor een bloed onderzoek en of de dokter je wil doorverwijzen naar de reumatoloog.

Je kan er beter vroeg bij zijn als te laat, het is jou gezondheid!

En je bent zeker geen zeur, want reuma is moeilijk in te schatten de ene dag voel je geen pijn en de andere dag voel je wel pijn.

Sterkte groetjes van Astrid.

• a.koster

Ik heb zelf ook last van mijn handen en voeten er is nog geen reuma vastgesteld bij mijn tante is na zeven keer bloed prikken pas reuma vastgesteld dus ik zou nog maar eens naar de dokter gaan. sterkte alie