Ziekte van Forestier (DISH)

• M.J.Dobma

Voor de ziekte van Forestier wordt ook wel de term ‘Dish’ gebruikt.Deze afkorting betekend: diffuse idiopatische hyperostose van het skelet.

Dish komt vaak voor bij personen van ouder dan 50 jaar en vaker bij mannen dan bij vrouwen.

Dish is een aandoening aan de wervelkolom waarbij verbeningen en verkalkingen optreden op de aanhechtingsplaats van de bindweefselbanden, gewrichtskapsels en pezen op het bot.De voornaamnste klachten zijn stijfheid van de borst- en lendenwerkvelkolom vooral ‘s ochtends. Soms komen de klachten ook ’s avonds voor. Daarbij kunnen er ook gewrichtspijnen optreden op andere plaatsen in het lichaam bijv. aan de hielen.

De behandeling bestaat voornamelijk uit het verlichten van pijn en beweegelijk houden van de gewrichten.

• Henk van der Wielen

Wil graag in Contact komen met mensen die lijden aan D.i.s.h. Forestier

• F. Konsten

Heb al jaren de ziekte van Forestiet (DISH) .Wil graag weten hoe de ziekte zich, bij toenemende leeftijd, zich ontwikkelt.

• Ria smits

Beste meneer Henk

Als u verder informatie hierover binnen krijgt zoud u dan zo vriendelijk willen zijn en dit ook aan mij door willen sturen.

Ik zit namelijk in het zelfde probleem, en zou daarom graag contact willen.

met vriendelijke groeten ria

• Ria van Beers

Hallo,ook ik heb DISCH en daarnaast nog andere reumatische klachten.

wie wil met mij in contact komen om ervaringen uit te wisselen.

Ria van Beers

• M.Brinkman

Hallo allemaal,

Ik heb al jaren de ziekte van dish, hoofdzakelijk in de nek, ook van mij betreft graag ervaringen uitwisselen om te proberen de pijn een beetje verlichten.

Ieder heeft zijn eigen ervaringen en soms kan daar een ander van profiteren.

Ik zie de reacties met belangstelling komen.

Met vriendelijk groet,

Menno

• paul de goeij

ik heb pijn in de rug en armen.

maar heb melixicam en dat werkt bij goed bij mij heb nu iets minder pijn.

• ineke koot

ben er sinds kort achtergekomen dat ik ook deze ziekte heb.

• Cynfri

Sinds januari te horen gekregen dat ik de ziekte van Forestier heb.

Hoor graag van andere wat hun klachten zijn en hoe er mee om te gaan.

Ik ben 56 jaar.

Groetjes Cynfri

• Ginny

Sinds 11 juni 2012 heb ik gehoord dat ik DISH heb.

Moet naar een reumaconsulent. Werk in een warenhuis, kan niet te lang zitten en niet te lang staan.

Kan mijn eigen weg nog niet vinden, weet nog niet goed om te gaan.

Krijg nu, juli, rare vingers, in mijn gewrichten, vingers zijn stijf als ik opstaa.

Wie herken dit, ben een vrouw van 55 jaar.