reactieve artritis

• Samantha

Op mijn vakantie ben ik heel erg ziek geworden en heb daar een week diarree en koorts gehad. Ongeveer 2 weken daarna raakte mijn knie ontstoken en ben ik meteen naar de huisarts gegaan omdat ik bijna niet meer kon lopen. Hij heeft mij naproxen voorgeschreven en naar het ziekenhuis doorgestuurd om bloed te laten prikken. De volgende dag raakte mijn enkel ontstoken en ben ik doorgewezen naar een reumatoloog.

Een paar weken later kreeg ik te horen dat ik waarschijnlijk reactieve artritis heb, waarbij verschillende gewrichten gaan ontsteken als gevolg van een darminfectie. Dit kan wel enkele maanden duren. Op dit moment heb ik 2 ontstoken knieen, een ontstoken enkel, ontstoken pols en duim en ik heb het idee dat het nu ook in mijn elleboog is begonnen.

Is er nog iemand die ook reactieve artritis heeft of heeft gehad want ik zie het hierdoor echt niet meer zitten en ben steeds bang dat het toch chronische reuma is of wat voor aandoening dan ook. Ik zou graag ervaringen horen van mensen die dit ook hebben (gehad).

Groetjes Samantha

• Anne

Ik heb ook reactieve artritis, weet niet wat je allemaal wilt weten?

Als je vragen hebt, mail maar..wie weet kan ik je helpen?

Groetjes, Anne

• Samantha

Hoi Anne,

Heb je al lang reactieve artritis? Bij mij gaat het op dit moment wel iets beter, ik heb alleen nog veel last van m'n knieen en enkel. Andere ontstekingen die ik heb gehad aan m'n pols en elleboog waren zo weg en daar heb ik ook niet zoveel last van gehad.

Weet jij toevallig hoe de ziekte overgaat? De ontstekingen die je erbij krijgt worden die steeds lichter of houden ze gewoon accuut op? Ik heb het idee dat iedere ontsteking die ik erbij krijg lichter wordt maar ik ben dit de laatste keer vergeten te vragen aan de reumatoloog.

Heb jij ook wel eens pijn aan je heupen of bekken? Ik heb dit namelijk de laatste paar weken. Volgens de reumatoloog is het niets maar ik maak me toch zorgen.

Goed, ik hoop dat het al wat beter met je gaat. Sterkte!

Groetjes Samantha

• Anne

Hoi Samantha,

In 1997 heb ik de diagnose reactieve artritis gekregen, nadat ze een jaar niks konden vinden (niet in bloed niet op foto's)

Het ging heel slecht met me, kon niet meer lopen had veel pijn maar toch steeds niks kunnen vinden…veel therapie gehad…toch maar door blijven gaan tot ze opeens iets in mijn bloed zagen en op foto's zagen dat mijn heup aan het verslijten was.

Bij mij zaten/zitten de ontstekingen vooral in mijn “ onderstel”

Sinds augustus 2000 heb ik een heupprothese omdat het echt niet meer ging, ze vonden me eigenlijk te jong (ben nu 30) maar het kon gewoon niet anders meer.

Helaas ging het een tijdje daarna ook niet goed met knie en enkel (van mijn andere been) zijn ook aan het verslijten maar gelukkig nog te goed voor een operatie.

Ik krijg sinds eind vorig jaar om de 6 weken een Remicade infuus…ik moet zeggen dat scheelt wel een hoop…ik “loop” tenminste weer.

Of de ziekte overgaat…..op internet staat wel te lezen dat het kan overgaan…binnen een half jaar maar als dit niet het geval is dat hij chronisch wordt…bij mij is ie dus chronisch geworden helaas.

Mijn ontstekingen hielden niet op ze werden op een gegeven moment best wel heftig…nu gaat het redelijk…maar dat komt door dat infuus.

Ik kreeg te horen van mijn reumatoloog dat ik wel een hele “lastige” patiente was..medicijnen die me moesten helpen….kon ik niet tegen..reageerde niet goed op de medicatie enzo…misschien als dat wel was geweest….was het misschien niet chronisch geworden…maar ja als…..

Je hebt natuurlijk ook verschillende gradaties van reactieve artritis…bij de een is het heel heftig en bij de ander wat minder heftig..

Je zegt dat je vaak last hebt van bekken/heupen wat voor pijn heb je?

Als je meer wilt weten…vraag gerust…wie weet kan ik je helpen..

Jij ook sterkte!

Groetjes, Anne

• Joyce Jansen

Ik hoor morgen de uitslag van mijn bloed, maar ik kan in korte tijd niets meer

vertel me wat. aub

Joyce

• Anne

Wat wil je weten?

• Joyce Jansen

Hallo Anne, ik wil graag weten wat jij dan voelt!

Ik heb heel erg pijnlijke knieen, en brandenden knieen, dat trekt door

naar mijn kuiten en voeten.

Ik moet dan gaan zitten, maar ik heb de hele dag pijn.

Wat voel jij dan?

Groetjes Joyce

• Joyce Jansen

Anne, ik zou ook willen weten, kunnen de artsen artritus in je bloed vinden?

Joyce

• Anne

Pff ff denken hoor….bij mij hebben ze een jaar lang niks kunnen vinden….niks in bloed niks op foto's…na dat jaar…zagen ze dat mijn bezinking te hoog was…dus ontstekingen had…vele onderzoeken gehad (ook vervelende) en toen is er reactieve artitis uitgekomen…

Artritis betekend als ik het goed heb (opgelet) gewrichtsaandoening….ontstekingen dus….en die vindt je in het bloed…

Verder kan ik je ook niet echt helpen…ben geen dokter…dus weet niet alles….sorry

• Anne

Wat ik voel ik vindt dat altijd heel moeilijk te beschrijven…pijn…de hele tijd pijn..soms in mindere mate…en soms erg…brandend…stekend vervelend.,,soms om gek van te worden.

Vooral met dit weer nu….erg vochtig dus…regen…veel last…niet fijn maar je doet er niks aan helaas.

Ik probeer dan rustig aan te doen…maar niet gelijk stil te blijven zitten want dan wordt het alleen nog maar erger.

Ben je onder behandeling van een arts?