Onderstaande tekst vond ik op internet, ik weet niet of het exact klopt, maar ik wilde het toch even delen…..
Uit onderzoek is gebleken, dat FMS samengaat met o.a. een verstoorde 4e slaapfase. Alleen tijdens de 4e slaapfase scheiden de hersenen een neurotransmitter af, die het onderhoud en de reparatie van de weke delen (kraakbeen, pezen, vliezen, spieren) op gang brengt. Als de 4e slaapfase wordt verstoord, wordt die neurotransmitter niet afgegeven, zodat de weke delen niet worden gerepareerd, met pijn als gevolg (ochtendpijn). In de 4e slaapfase vinden ook de nachtmerries plaats! Ook is gebleken, dat FMS-lijders significant vaak eerder in hun leven een ernstige traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt. In Amerikaanse onderzoeken worden met name auto-ongelukken genoemd. Zo'n ongeluk achtervolgt je de rest van je leven in regelmatig terugkerende nachtmerries. In Amerika zijn experimenten met FMS-lijders uitgevoerd, waarbij voor het slapen gaan een lichte dosis van een anti-depressivum werd toegediend. Dat voorkwam de nachtmerries en de pijnklachten verdwenen.