In de toekomst niet meer naar het ziekenhuis voor controle?

  • Marieke (Beheerder)

    n de toekomst hoef je als chronische patiënt wellicht niet meer regelmatig voor een routinecontrole naar het ziekenhuis, maar sta je via internet in contact met je arts. Tenminste als het aan Philips en softwarebedrijf Salesforce ligt. Zij zijn namelijk bezig met de ontwikkeling van een platform die de medische en gezondheidsapparaten van patiënten moet verbinden met een databank op internet.

    De gekoppelde apparaten kunnen via dit platform informatie doorsturen naar een arts of verpleegkundige. De informatieverzameling gebeurt dus door de patiënt zelf. Volgens Philips gaat het leven van vooral chronisch zieken er op deze manier enorm op vooruit. Zo hoeven ouderen en mensen met hartproblemen, diabetes of astma hoeven minder vaak voor vervelende en ook dure routinecontroles naar het ziekenhuis of de huisarts.

    Bijsturing medicijngebruik en eerdere diagnose complicaties

    Via het online platform is er tegelijk meer en makkelijker contact voor vragen of bijsturing van medicijngebruik. Ook kunnen nieuwe complicaties eerder worden gesignaleerd en voorkomen. De apparaten hoeven overigens niet perse van Philips te zijn om aan het platform gekoppeld te kunnen worden. Philips is nog in onderhandeling met verschillende zorgverzekeraars om een eventuele vergoeding voor deze hulpmiddelen en apparaten. Het is nog niet bekend wanneer het platform daadwerkelijk van start zal gaan.

  • Kees

    Hoi Marieke,

    Lang leve de domotica?

    Bloedcontrole via de USB ingang van je PC, laptop of tablet?

    Dat half uurtje per jaar dat je een persoonlijk contact hebt met je reumatoloog zal ik toch wel gaan missen.

    Hoe gaat het met je?

    De zomer doet het niet verkeerd op zijn einde. Het winterwerk is alweer opgestart. Op naar 2015, het jaar van de transitie met zijn WMO, WvZ en WLZ.

    Wie gaat wat doen is nog even de hamvraag lijkt mij.

    Hoe zie jij de ontwikkelingen?

    Groeten,

    Kees

  • Marieke (Beheerder)

    Hoi Kees,

    Dat er hervormt moet worden (bezuinigt) in de zorg dat zie ik wel… Maar het participatiestelsel wordt te snel en ongestructureerd ingevoerd naar mijn mening. De gemeenten maar ook de patiënten zijn er nog niet klaar voor. Ook zie ik wel andere betere mogelijkheden dan deze afschuifpolitiek.

    Ik heb zelf net een second opinion in het Radboud gehad, men denkt aan beginnend SLE en wellicht suiker. De SLE pakken we vanaf deze week aan met imuran en ik ben benieuwd of daarmee weer meer stabiliteit komt.

    Ik ben nu enkele maanden instabiel wegens geen gebruik van medicijnen .

    Op het moment val ik weer terug op de WIA en dat blijft knagen op mijn leeftijd. Maar soms is (even) niet werken beter voor de lichamelijke balans.

    Vandaag naar Woerden voor een sportkeuring om te kijken of ik uit rolstoel mag handboogschieten voortaan. Ik vrees dat ik daar ‘te goed’ voor ben volgens de officiële regels terwijl staand echt geen optie meer is.

    Hoe is het met jou?

    Groetjes Marieke (beheerder)