enbrel en humira straks niet meer voor iedereen

  • Huub

    Dag Anniek,

    goede tip. Zal ik doen.

    Huub

  • aletta

    Even een paar opmerkingen

    De kosten van de gezondheidszorg rijzen de pan uit. Er moet bezuinigd worden (en dat moet op meer terreinen, maar in tegenstellingen tot anderen hier wil ik de discussie alleen over gezondheidszorg voeren). Er zijn veel misstanden. Kijk naar het debacle van de PGB's. En iedereen kent wel iemand die die bepaalde voorziening (brace ofzo) maar aanvraagd want je krijgt het vergoed. Ik ken persoonlijk iemnand die liever op zaterdag naar de HAP gaat dan doordeweeks naar de huisarts, want dan hoef je geen vrij te nemen….. (zucht).

    Iedereen die een biological gebruikt zal hem nodig hebben. 12 jaar geleden had je deze discussie overigens ook, toen de biologicals op de markt kwamen en niet iedereen ze mocht krijgen ( ik kreeg ze pas 6 jaar geleden, helaas was er toen al veel schade, ik weet dus waar ik over praat).

    Minister Klink moet bezuinigen (en maak je borst maar nat, de VVD/CDA/PVV kliek wil er nog 18 miljard meer vanaf, 17 miljoen inwoners…. oei dat is 100 euro per persoon inleveren….. Dus voor een modaal gezin is dat 400 euro per jaar……..

    Is het zo raar om te kijken of de grootverdieners van de pharmaceutische industrie gedwongen een stapje terug moeten doen. Door middels betere inkoop de kosten te reduceren? Waarom moet bijv Enbrel 16.000 euro per jaar kosten???? Dat zijn echt niet alleen maar productiekosten hoor. Waarom is dat zo achterlijk hoog? Omdat er een aantal directeuren graag een privejet hebben, that's why.

  • christine

    Hoi Huub,

    Mooie brief!

    Ik was ook van plan om deze minister een brief te schrijven met mijn bevindingen. Weet niet of hij hier gevoelig voor is maar afwachten in deze kwestie ligt mij ook niet.

    Zal hem ook voorstellen om eens te kijken naar de wijze van distributie van de Humira.

    Steeds dat autootje dat voorkomt rijden met een krat vol. Voelt wel luxe, hum hum, maar dat kan misschien ook wel anders. Hoe? hij mag mij bellen! ideeen zat.

    Verder denk ik dat hij ook wel begrijpt dat de gebruikers van TNF alfa remmers. nog meer gaan kosten als zij deze medicijnen niet meer zouden krijgen.

    Maar ik denk ook, zoals zo vaak met de “plannen”dat ze extra hoog inzetten, iedereen in de war, en dan gaan ze wat minder bezuinigen en dan roept iedereen: zie je wel dat het meevalt. Denk hierbij maar aan destijds de vernieuwde WAO plannen.

    Zo en nu die brief op de post!

    groeten!

  • Pepe

    Waarom moet een paar schoenen meer dan € 2000,- kosten?

    Kan iemand mij dat voorrekenen…?

  • aletta

    pepe, dat zal komen doordat het (voor een deel) vergoed wordt. Dus is er nog afzet voor die prijs, dus daalt de prijs niet….. (en natuurlijk ook vanwege de manuren, het handwerk etc etc)…

  • ikke26

    Hoi allemaal,

    Ik wil hier nog even op reageren, omdat ik weet dat er op een ander forum een soort van gezamellijke acties is gestart om email actie te sturen naar de protefeuillehouders van volksgezondheid om ervoor te zorgen dat dit punt tijdens de behandeling van deze begroting tijdens prinsjesdag (21 september) in ieder geval geschrapt gaan worden.

    De meeste sturen ieder voor zich een email om ze te vertellen wat de tnf-alfaremmers voor hen betekend, en wat het zou betekenen als ze het niet meer zouden krijgen.

    Ook staat erop dat forum alle email-adressen portefeuillehouders van volksgezondheid.

    Als er hier mensen zijn die ook emails willen sturen dan kan ik die emailadressen hiernaar toe kopieren.

    Groetjes ikke

  • Sabine Le Blanc

    Nou ja waar zijn ze in den haag nou helemaal mee bezig? (ik vraag me dat helaas wel vaker af)

    Tis zo tegenstrijdig. Aan de ene kant roepen ze dat langdurig zieken voortaan, voor dat ze in aanmerking gaan komen voor een uitkering eerst maar eens aan het werk geholpen moeten worden door het uwv, ik zeg dag inspraak en hallo extra stress, waardoor iemand alleen maar (en zeker in ons geval) zieker gaat worden. Maar dan gaan ze wel bezuinigen op iets wat voor ons enorm van belang is. Nou als ze dan ook nog eens het eigen risico van de zorgverzekeringen lekker flink omhoog gaan schroeven dan gaat er helemaal niemand meer naar het ziekenhuis. maar goed dat is voor den haag alleen maar positief want dan worden er ook geen anti-tnfers meer voor geschreven, want dat kan niet aan mensen die niet naar het ziekenhuis kunnen.

    Hihi sorry voor mijn negatieve spraak water val, nogmaals ik vraag mij geregeld af waar politiek Den Haag mee bezig is.

    Groet

    Sabine

  • Huub

    Dag Ikke26,

    wat is het adres van dat andere forum?

    Huub

  • ikke26

    Hoi Huub,

    Hier een link naar des betreffende topic

    http://www.crohnsite.be/forum/topic/20670-bezuinigingen-op-anti-tnf-humira-remicade-in-nederland/

    Groetjes ikke