Slijtage rug jong iemand HELP

  • Jolan

    Vorige week donderdag is bij mij slijtage in mijn rug vastgesteld (na een jaar lang niet serieus te zijn genomen door artsen enz.) Nu eindelijk een bevestiging maar iets waarvan ik heel erg ben geschrokken.

    Ik ben 25 jaar ben heel sportief en weet nu echt allemaal niet meer wat wel/niet enz.

    Zijn er hier nog meer jonge mensen met dezelfde ervaring?

    K heb echt het gevoel dat ik mezelf niet meer ben nu ik ineens zoveel dingen niet meer mag en ik mijn levenlang hier last van zal blijven houden.

    Graag contact gezocht dus.

  • beheerder

    Hoi Jolan,

    Je hebt heel slecht nieuws gekregen, zeker

    als je nog zo jong bent. Je krijgt reuma terwijl je je

    hele leven nog op moet bouwen. Er zal nu ook wel

    vanalles door je hoofd spoken.

    Je zult misschien je dromen en verwachtingen

    aan moeten passen. Een andere sport? Een

    andere carriere? Aanpassingen in je woning?

    Maar denk daar nu maar niet te veel aan,

    laat het nieuws eerst even bezinken.

    Zoek steun bij je familie en vrienden,

    daar heb je ze voor.

    Heel veel sterkte,

    Paul (beheerder)

  • karl

    Hallo Jolan,

    Erg voor je, dat je er al zo

    vroeg bij bent. Er zal wel

    heel wat op je af komen.

    Sterkte en als je nog vragen

    hebt over omgaan met reuma,

    dan stel ze maar. Er is hier

    meestal wel iemand met een

    antwoord.

    groeten van Karl

    p.s.: omdat je zo jong bent,

    misschien is een reuma-

    jongerengroep wat voor jou?

  • Jolan

    T blijft gewoon zo onwerkelijk allemaal. Ik was altijd super sportief, at altijd gezond, nam voldoende rust enz. dus je denkt dat je gewoon heel goed bezig bent en bent helemaal niet bezig met dingen als slijtage enz.

    Nu is het zo moeilijk alles op te moeten geven en ik weet ook niet hoe ik het moet aanpakken.

    Moet ik alle sporten die ik echt niet meer kan/mag doen van de één op de andere dag stop zetten en hopen dat ik me er nog een beetje goed bij blijf voelen, of moet ik eerst stoppen met de ene daarna met de andere en ondertussen een nieuwe uitdaging zoeken? Ik weet echt niet hoe ik het aan moet pakken.

    Denk af en toe aan de toekomst en dat maakt me helemaal verdrietig? Snap het gewoon echt allemaal nog niet. En weet al helemaal niet hoe ik er mee om moet gaan.

  • Andie

    Beweging is over het algemeen juist goed, ook bij slijtage - vraag bij voorkeur om advies/begeleiding van fysiotherapeut (bij indicatie chronisch vergoed door zorgverzekeraar). Misschien kun je je op ander sporten richten dan je nu gewend bent. Zwemmen bijvoorbeeld.

  • Angelica

    Ik ben rugpatient, ben dat al heel m'n leven. Ik ben erg sportief geweest tot m'n 14e toen werd ik geopereerd aan m'n rug, hele rug werd recht gezet met staven. Jarenlang geen last meer gehad tot een tijdje terug de ellende weer begon maar deze keer kunnen ze niets vinden. Veel succes ik weet hoe je voelt. Gedeelte leed is halve leed zeg ik altijd maar.

  • Helma

    Hallo Jolan.

    Zelf heb ik al vanaf mijn 28 ste jaar een versleten rug,ik ben toen naar de sint Maartenskliniek in Nijmegen doorgestuurd en na onderzoek naar de Pompen kliniek gegaan voor een corset met stalen rug,dit geeft veel steun en je hebt minder pijn maar het beperkt je in je beweeglijkheid,ze kunnen je ook een corset aanmeten zonder stalen rug,geeft wat minder steun maar zit prettiger,en help ook goed voor de pijn.Sinds een paar maanden slaap ik nu op een traagschuim matras (tempur),het is echt geweldig,ik kom met veel minder pijn uit bed,en ook voor de reuma is het een uitkomst,ik wordt niet meer enkele malen wakker maar slaap nu de gehele nacht door. Jolan veel sterkte .

    groetjes Helma

  • Jolan

    Bedankt voor jullie reacties.

    Ik vind het heel moeilijk te lezen allemaal, maar ben “blij” dat er meer mensen op jonge leeftijd hiermee te maken hebben.

    Dit bedoel ik niet vervelend voor jullie hoor, het is echt vreselijk, maar ik voelde me echt even alleen op de wereld, had echt zo iets van help. En verder ook nog eens zonder begeleiding.

    Ik wil ook heel graag naar de Sint Maarten kliniek toe, ga donderdag vragen of ik daar een doorverwijzing voor kan krijgen, maar ben benieuwd of ik die kan krijgen…… ben zelf bang dat, dat nog al moeilijk gaat worden.

    Verder is nu bij mijn rug duidelijk slijtage vastgesteld. Maar ik heb ook ontzettend last van mijn nek en polsen, ik ben hier nooit mee aan de slag gegaan omdat ik dacht dat het door het vele sporten e.d. te maken had.

    Vinden jullie dat ik er toch achter aan moet gaan om uit te zoeken waar die pijn vandaan komt?

  • bobke

    Hoi,

    je hebt RECHT op een second opinion maar het kan wel zo zijn dat daar een wachtlijst voor geld die langer is dan de normale wachtlijst.

    Bij welke twijfel, vraag of wat dan ook waar jij het gevoel van krijgt dit wil ik ergens anders vragen moet je het zeker doen, jij hebt nl maar eén lijf.

    Groetjes Marieke

  • Frans van den Broek

    Hoi Jolan,

    Ik heb zelf ook gevraagd om 2e opinion en kon na 3 weken terecht. Dit wel na hulp van mijn huisarts dus…..

    Enne niet vragen maar eisen.

    Heel veel succes en sterkte.

    Ik ben zelf 42 en vindt mijzelf al te jong voor dit soort gez….

    Grtzz

    Frans