slapende handen

  • annelies

    Hallo allemaal,

    een tijdje terug ben ik bij de neuroloog geweest ivm een aantal klachten. een daarvan was dat ik elke nacht wakker wordt met slapende handen. Eerst dacht ik nog dat ik verkeerd lag, maar dat was het niet, ook geen Carpaal TS

    De neuroloog heeft er een spuit in gegeven en warempel…..een tijdje waren de klachten verdwenen, ook mijn polsen deden geen pijn meer. Maar helaas je raad het al, nu begint het gedonder weer, stijf, pijnlijke polsen / armen en 's nachts wakker worden met slapende handen.

    Het vreemde is dat ze niet helemaal slapen, de wijsvinger en de duim niet!!

    Wie herkent dit en weet hoe dit komt en wat er aan te doen is.

    groetjes

    p.s. in de vakantie werd het erger, ik denk dus niet dat het iets met mijn werk te maken heeft.

  • esther

    hallo ik heb precies de zelfde klachten en ook mijn duim en wijs vinger geen last, ook zijn ze vaak kouder dan de duim en de wijsvinger.

    Heb je inmiddels al wat gehoord wat het zou kunnen wezen?

    Groetjes Esther

  • annelies

    Nee ik heb nog niets gehoord, ga er binnenkort weer mee heen.

    Tijdje terug wel een MRI gehad omdat ze me verdenken van MS en daarna een spuit in mijn pols gehad, dat hielp een tijdje, maar nu niet meer. Heb ook weer last van mijn handen (bv de riem van de hond aantrekken lukt niet).

    Weet jij dan wat het is????

  • esther

    Nee ook ik weet niet wat het is, maar ik zit nu helemaal in de molen bij een neuroloog, ik hoop dat ze me daar antwoorden kunnen geven uiteindelijk.

    Groetjes Esther

  • Rianne

    Inmiddels zijn we een paar jaar verder… Al enig idee wat het is?? Ik heb er namelijk ook last van, ook alleen mn duim en wijsvinger niet.

  • aletta

    ik heb er rechts last van gehad. Heb toen onderzoeken gehad bij de neuroloog waar niets uitkwam en toen was de voorlopige conclusie dat het door ontstekingen in mijn elleboog kon komen (beklemde zenuwen).

    Een paar jaar later kreeg ik problemen met mijn pols en toen bleek bij een echo dat er heel erg veel ontstekingsvocht in mijn pols zat. Dit was alleen dmv een operatie te verhelpen. In 2009 heb ik een tynosynovectomie gehad aan mijn rechterhand. Dit wil zeggen dat mijn hele hand is opengemaakt en dat alle pezen zijn nagelopen en schoongemaakt. Daarbij is ook gelijk mijn carpale tunnel geklieft waardoor er meer ruimte is (normale CT operatie). Er is ook reumaweefsel weggehaald waar mogelijk. Operatie duurde 2 uur en ik heb een half jaartje gerevalideerd, maar het slapende gevoel is nu wel weg. Was geen CT (maar dat doen ze dan gelijk maar omdat het toch allemaal al open ligt) maar waarschijnlijk lag het dus toch aan de zenuwen bij die pezen.

    Ik heb nu hetzelfde links. Operatie nog niet gepland.

  • Marieke (Beheerder)

    Hoi Aletta en anderen,

    Ik wordt 19 april geopereerd, bij mij gaan ze zo'n beetje ook zoiets doen. Ik heb een ganglion die door m'n carpaal loopt, die moet eruit. Waarschijnlijk wordn dan ook de pezen schoongemaakt en de “rommel” verwijderd. Het is wel even kijken hoe de staat van de pols is als hij open ligt.

    Aletta hebben ze een snee gemaakt van bovenlangs naar onderen? Wat en hoe heb je gerevalideerd? Wanneer kon je weer normaal iets doen?

    Groetjes Marieke

  • miranda1963

    Ik heb ook een tenosynovectomie van de pols gehad. De incisie loopt van net boven de pols naar beneden, zo'n 10 a 12 centimeter.

    Revalidatie ging bij mij best wel snel. Met een week of 8 kon ik de pols weer aardig gebruiken. Bij mij zijn de pezen schoongemaakt en al het ontstekingsweefsel en verklevingen. Ik had ook regelmatig last van dove vingers. Let op: ik heb blijvend mijn pink gedeeltelijk gevoelloos. Dit komt door de incisie waardoor er een klein zenuwtje is geraakt. Dit is niet altijd te voorkomen en mij vooraf verteld. Ik ben dus die pechvogel die dit heeft. Ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb. De huid van de pink voelt aan de basis een beetje doof.

    Succes!

  • aletta

    het litteken loop bij mij van de onderkant van mijn pink schuin over mijn handpalm tot ongeveer 5 cm onder mijn pols. Het is erg groot vind ik zelf (schrok er na de operatie wel van). Bij mij is de zenuw van mijn wijsvinger geraakt waardoor ik mijn wijsvinger niet goed meer kon bewegen en weinig gevoel had. Daarbij kwam dat de operatiewond is gaan ontsteken (is bij mij nog altijd gebeurd bij ieder wondje) dus eigenlijk is er best veel “ mis” gegaan.

    Ook bij mij wisten ze pas echt wat er ging gebeuren als mijn hand openlag en ze konden zien wat er aan de hand was. Vooraf was verteld dat er waarschijnijk pezen kapot of beschadigd waren door het ontstekingsvocht en dat ik transplantaties van pezen nodig had, waardoor ik meer dan een half jaar in het gips zou zitten. Dus op zich vind ik dat ik er goed van af gekomen ben.

    Ik revalideerde bij de fysio (om de dag oefeningen en massage van mijn hand) en thuis (nog meer oefeningne) en omdat ik toch al een revalidatietraject zou gaan doen in het revalidatiecentrum is het laatste stukje daar gebeurd. Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en kan ik eigenlijk alles weer met mijn hand. Stukje van mijn handpalm en pols is wel gevoelloos en litteken dus niet heel netjes (komt ook door de ontsteking). Wijsvinger doet het ook goed, maar als ik moe ben blijft hij soms “ hangen” als het ware. Ik denk dat 95% van de zenuwschade hersteld is.

    Uiteindelijk ben ik dus na de operatie 1 week in drukverband, toen met spoed de hechtingen eruit (moesten eigenlijk zelf oplossen), toen dus met een speciaal verband om de wond toch goed dicht te houden ( het zat maar net aan) een week. Daarna alleen nog beschermkous en heel veel smeren met wondzalven en beginnen met fysio. Ik heb 6 weken echt weinig gekund met mijn hand (kon niet zelf een broek dichtdoen), daarna ging het met grote stappen snel beter en dat gaat eigenlijk tot nu toe door.

  • Marieke (Beheerder)

    Hee Aletta,

    Ik herken veel in je verhaal… Bij mij gaan ze ook pas als het open ligt kijken wat ze precies gaan doen. Krijg ook een incisie van mijn pink bovenlangs tot onder mijn pols maar dan in de vorm van een slingertje want er zit al een litteken van de vorige operatie. Het wordt een grote snee daar heeft de handchirurg me goed voor gewaarschuwd. De heling bij zo'n grote wond schijnt altijd lastig te zijn helemaal met MTX want dat stoort de bloedstolling blijkbaar. Ik ga proberen een aantal weken te stoppen. Het kan zijn dat er pezen schoongemaakt worden en slijmbeurzen eruit maar er kunnen ook botjes weggehaald moeten worden of of of of…

    Er zit zowiezo een soort ganglion die mijn carpalen dichtdrukt en die eruit moet. Ik heb een klein PGB-tje waarmee ik in het begin zorg kan inkopen en ik heb goede vrienden…. Ik heb uitbreiding van mijn PGB aangevraagd, ben benieuwd of ik het krijg.

    Mijn fysio werkt maar twee dagen van de week dus ik ga proberen het daar mee te redden…

    Ik laat zowiezo met een hand wel even weten hoe het gegaan is… Wat dat betreft ben ik heel blij met m'n nieuwe ipad daarmee kun je echt fijn op de bank en in bed nog een berichtje typen.

    Groetjes Marieke