koelen van medicatie

  • Jacques

    Mogelijk dat ook andere met het volgende probleem kampen en suggesties voor een oplossing hebben.

    Een aantal medicamenten (in mijn geval Enbrel) moeten gekoeld (Enbrel tussen 2 en 8 graden celsius) bewaard blijven.

    Hoe houd en vervoer je medicijnen naar je vakantie adres ( bijvoorbeeld 10 uur in een ‘warme’ auto). Natuurlijk kan het weer koel maar ook zoals nu 30 of nog meer graden zijn.

    Ik heb van de leverancier een koeltasje met koel element ontvangen. Echter een paar experimentjes laat zien dat dit niet voldoet bij de huidige temperaturen (temp loopt te snel en teveel op).

    Auto koelboxen koelen vaak 18 tot 20 gragen onder omgevings temperatuur dit bekend bij 30 graden 30 -20 = 10 graden wat al teveel is voor Enbrel.

    Ook heb ik geprobeerd ingevroren coolpacks (-20) te gebruiken in dit geval wordt het te koud (bijvoorbeeld -8 dus ver beneden 2 graden).

    Hebben jullie ervaring en suggestie met dit probleem?

    Zou het mogelijk zijn om Enbrel ter plaatsen te halen bij een apotheek?

    Vriendelijke groeten,

    Jacques

  • Kirsten

    Binnen Nederland kan je Enbrel op je vakantieadres laten bezorgen, hoe dat in het buitenland zit weet ik niet.

    De leverancier heeft mij verzekerd dat in het bijgeleverde koeltasje Enbrel bij warm weer (ongeveer 30C) zeker 12 uur goed bleef en als het koel is zelfs 24 uur. Maar ik moet zeggen dat ik dat ook nog niet getest heb, jij hebt een thermometer in het tasje gedaan neem ik aan? Hoe heb je dat getest? Want als je die koeltasjes steeds openmaakt is het natuurlijk geen wonder dat de temperatuur snel oploopt….

    Wat je zou kunnen doen om het nog extra koel te houden is het tasje in de diepvries leggen de nacht voor je vertrek, dat werd mij aangeraden voor langere ritten. Moet je er wel op letten dat het tasje open staat want anders koelt het niet goed af vanwege de isolerende werking van het tasje.

    Enbrel mag wel wat warmer worden maar niet voor langere tijd, ik denk dat een koelbox die goed gesloten gehouden wordt de Enbrel goed kan vervoeren tot je het op de plaats van bestemming weer in de koelkast kan leggen.

    Wat ik zelf gedaan heb is een koelbox kopen die zowel op gas, als op 230V als op 12V werkt, die heb je voor ongeveer €100,-. Deze koelboxen houden het écht koel, je kán er zelfs ijsblokjes in maken. Zaak is dan dus wel om de Enbrel niet dicht bij het koelelement te leggen.

    Omdat wij altijd camperen zonder stroom zag ik geen andere mogelijkheid dan deze te kopen. Volgens de deskundigen kan ik hem gewoon aftrekken van de belasting onder medicijnkosten, daar heb ik hem immers voor nodig en anders had ik hem ook zeker niet gekocht.

    Wat je ook nog zou kunnen doen in overleg met je reumatoloog is tijdens de vakantie het spuiten even overslaan. Ik ken verschillende mensen die dit gedaan hebben of doen. Enbrel blijft nog zo'n 2 weken in je lijf na het stoppen dus dat zou je vakantie mooi kunnen overbruggen, daarna merk je langzaam dat de werking begint af te nemen. Zelf vind ik het geen prettig idee omdat je voor mijn gevoel dan zo'n terugslag krijgt na je vakantie maar ik ken mensen die er bij zweren. Die hebben geen extra klachten en hoeven zich dus ook de hele vakantie niet druk te maken om hun spuiten.

    Succes en fijne vakantie!

  • Hummie

    Wij gaan a.s. vrijdag weer voor een maand naar Spanje.

    We doen de Enbrel gewoon in een koelbox die op de accu is aangesloten en dat werkt prima; hebben we vorig jaar ook gedaan.

    Hummie :)

  • Jacques

    Hoi,

    Jij vroeg, “Maar ik moet zeggen dat ik dat ook nog niet getest heb, jij hebt een thermometer in het tasje gedaan neem ik aan? Hoe heb je dat getest?”

    Ik heb bij de Blokker voor nog geen 5 euro een electronische binnen, buiten thermometer gekocht. Draadje met voeler (eigenlijk om buiten temp te meten) heb ik in een leeg Enbrel doosje in het Wyeth tasje geplakt. Het draadje aan het einde langs de rits van het tasje en tussen de deksel van de koelbox naar buiten. Voor het meten gaat de koelbox en tasje dus niet open.

    experiment 1:

    Ik heb eerste gemeten met een aantal koelelementen uit de diepvries naast het tasje in de koelbox en het koeltas elemenet in het tasje. In dit geval werd de temp min 7 graden. Dus dit is te koud voor Enbrel.

    experiment 2:

    Afgelopen nacht de elementen in de koelkast gelegd en daarna in de koelbox. Temp was bij aanvang 3.5 graden na een autorit van 1.5 uur in een auto met airco net boven de 4 graden, na nogeens 1 uur auto geparkeerd in de schaduw was de temperatuur boven de 10 graden.

    Natuuurlijk was het een warme dag en is het geparkeerd staan niet idiaal.

    Wel lijkt mij deze oplossing voor een reis van 10 uur in een auto niet ideaal.

    Ik weet niet wat voor een koelbox Hummie gebruikt. Echter de meeste ‘standaard’ absorbtie koelboxen koelen tot 20 graden onder omgevings temperatuur. zoals ik het begrijp kun je dan bij een temperatuur van 21 graden of lager hebben dat de Enbrel te koud wordt. Is de temperatuur boven de 28 graden dan zou deze te warm worden. Leek mij dus ook geen optimale oplossing.

    Ik heb op internet gezocht en het volgende gevonden http://www.waeco.com/en/257_496.php waeco tropi cooler.

    Deze zou wel een thermostaat hebben en zowel op 230 als 12 volt werken en bovendien tot 30 graden opnder de omgevings temperatuur kunnen koelen.

    Er stonden ook electrisch gas gecombineerde systemen (zoals joj noemde Kirsten).

    Echter de prijzen die ik zie zijn hoger dan de Euro 100 die jij noemde Kirsten. Kun je zeggen wat voor koelbox jij hebt? De belasting tip is een heel goede.

    Groetjes, jacques

  • Kirsten

    Ik heb deze koelbox gekocht bij de Vrijbuiter in Roden maar dat is hier ook dichtbij ;) ik vermoed dat andere campingzaken dergelijke koelboxen ook wel hebben. Ik weet niet waar je zit maar Obelink in Winterswijk (volgens mij) is ook een goede zaak.

    Als je er ijsblokjes in kunt maken lijkt het me ook koud genoeg voor de Enbrel, als je er maar voor zorgt dat die niet te dicht bij het koelelement ligt en dat de koelbox voldoende gevuld is om als buffer te dienen kan er volgens mij niks mis gaan.

  • bobke

    hoi,

    www.veilingkijker.nl trefwoorden: auto en koelbox

    dan vind je niet te dure tweedehandjes

    groetjes Mariek

  • Nathalie

    Ik gebruik zelf mtx, spuiten die ook gekoeld moeten worden bewaard. Ik ga dit jaar 2 weken met vakantie. Ik zorg dat ik op de dag van vertrek 1 keer spuit. Dan sla ik 1 week over. En op de dag van terugkomst spuit ik weer. Dit heb ik vaker gedaan en ik merk helemaal niks van enige terugslag of extra klachten. Voor de zekerheid kun je wellicht extra pijnstillers ter overbrugging meenemen in overleg met je reumatoloog.

  • Lisa

    Hallo,

    Ook ik gebruik MTX (spuit). Vandaag bij de apotheek een speciaal koeltasje besteld voor 9 euro. Ben benieuwd..

  • linda

    Hoi Lisa, Kun je wat meer vertellen over dat koeltasje? Ik gebruik namelijk ook mtx en ben er nog niet uit wat ik met de vakantie moet doen…

  • Kirsten

    Bij Enbrel kan je gratiseen koeltasje bestellen, ik denk dat het koeltasje dat je bij de apotheek koopt net zoiets is. Het is gewoon een klein koeltasje (Ongeveer ter grote van 6 blikjes :) ) met in de deksel een koelelementje.

    Volgens de beschrijving houd die je medicatie bij warm weer 12 uur en de rest van het jar 24 uur koel tot je de medicatie op de plaats van bestemming weer in de koeling kunt leggen.