bijwerkingen humira

  • Pien2

    hallo allemaal,

    ik hoef geen links naar websites etc (het verhaal van jantine heb ik eerder al op tv gezien) maar ik lees hier overal tussen de regels door dat humira een aantal bijwerkingen kent en ik wil graag weten welke omdat ik het sinds een aantal weken gebruik, tot nu toe trouwens zonder resultaat.

    Mij is juist altijd gezegd dat er nauwelijks of geen bijwerkingen zijn voor zover men weet. Wie o wie informeert me?

  • Cocoallo

    Hoi Pien,

    Het verminderd i.i.g. je afweer.

    En er zijn er die er een droge huid en jeuk van krijgen.

    Maar als je nergens last van hebt en het slaat aan dan zou ik alleen erop letten dat je extra vitamines neemt.

    Op het reumaplein is ook een forum en daar zijn de ervaringen zeer uiteenlopend.

    Ik denk dat het per persoon verschilt hoe het middel werkt.Bij de één slaat het goed aan (60 tot 70%) en bij de ander doet het niets.

    Overigens kun je gewoon op de site van humira de bijwerkingen bekijken en ook op de medicijnensite van ivan wolfers.

    Groetjes van Cocky

    Pien2 schreef:

    >

    > hallo allemaal,

    > ik hoef geen links naar websites etc (het verhaal van jantine

    > heb ik eerder al op tv gezien) maar ik lees hier overal

    > tussen de regels door dat humira een aantal bijwerkingen kent

    > en ik wil graag weten welke omdat ik het sinds een aantal

    > weken gebruik, tot nu toe trouwens zonder resultaat.

    > Mij is juist altijd gezegd dat er nauwelijks of geen

    > bijwerkingen zijn voor zover men weet. Wie o wie informeert me?

  • kees

    Hallo Pien2,

    We hebben nu dus een Benedictus 16 en een Pien 2 en zelfs een ingrid 37.

    Omdat ik tot nu toe de enige Kees ben op deze site houd ik het met jullie goedvinden het nog even zo.

    Humira, voor velen een welkom RA onsteking voorkomend middel en dat werkt een stuk beter dan een ontstekend remmend middel. 60 % heeft er matig tot zeer goed baat bij.

    Bijwerkingen, veel voorkomend: rode plekken rond de injectie plaats ( zelf heb ik daar geen last van ). Opstipatie komt ook voor. Musly en sinaasappelsap met vruchtvlees helpen dit enigzins te voorkomen.

    Tuberculose indien men hier gevoelig voor is kan hierdoor naar boven komen. Heb hiervoor zelf een pre behandeling gehad.

    In combinatie met MTX wat meestal gebruikelijk is kunnen er longproblemen optreden.

    Zwaar hoesten tot longontsteking. Zelf heb ik de MTX verlaagd tot 10 mg per week

    en heb daarna geen last meer gehad. Bij gebruik van Remicade komt dit echter meer voor dan bij Humira of Enbrel.

    Nou Pien2 als je van deze bijwerking verschoond blijft en het slaat goed aan ben je de Reuma voor een groot deel vergeten. Wel ff geduld met dit middel. Bij velen slaat het snel aan maar bij enkelen soms pas na een half jaar.

    Veel succes toegewenst.

    Groetjes,

    Kees

  • Pien2

    oh, ok bedankt, ik zal eens kijken op de site van wolffers, die is altijd flink kritisch. en wat die afweer betreft…….dat geldt bijna voor alle middelen die ik heb gehad(mtx, ciclosporine, enbrel, remicade etc)

    groetjes

  • Pien2

    bedankt kees! dat van die tbc wist ik wel maar aangezien ik in een ziekenhuis werk, met patientencontacten, wordt ik daar op gecontroleerd. Dat van die tbc geldt trouwens voor alle biologicals. ik was juist ook benieuwd naar de bijwerkingen van humira afgezet tegen de andere middelen.

    groetjes

  • Elly

    Beste Pien2,

    ik heb 14 weken humira gebruikt en ben gestopt omdat het onvoldoende resultaat had en ik bijverschijnselen kreeg. Dit waren mijn bijverschijnselen: droge slijmvliezen, droge ogen, benauwdheid/slecht ademhalen, vermoeidheid, pijn en stijfheid in ledematen, dubbel zien en afname van gezichtvermogen. Sinds 14 maart ben ik gestopt maar gebruik nog middeltjes om de bijverschijnselen te compenseren en ben hier voorlopig nog niet van af.

    Heb je geen bijsluiter waar alle mogelijke bijwerkingen instaan?

    Succes!

    groet Elly

  • marij

    hoi ik ben 58 jaar en heb sinds 8 jaar r a

    ikgebruik sinds 5 jaar mtx 8 stuks per week en sinds 2 maanden humira

    wat nog niet helpt daarbij heb ik de nodige onstekingsremmers gehad

    resultaat huiduitslag wat maar niet over gaat volgens de dokter een ontregeld imuumsisteem door gebruik van reumatabletten hoofdzakelijk ontstekingsremmers

    Heeft iemand daar ervaring mee ?dan hoor ik dat graag

    marij

  • caran

    hallo,

    ik ben gestopt met de humira,omdat ik erge bijverschijnselen had die soms (zelden volgens de bijsluiter) voorkomen, zoals ernstige menstruatie klachten. Dit had het gevolg dat mijn hb waarde erg laag werden. Ik had ondanks het gebruik toch nog ernstige ontstekingen.

    Caran

  • miep

    Na 6 jaren gebruik en inmiddels meer bekendheid mbt bijverschijnselen, ben ik ook gestopt met Humira.

    Ik belandde in een Burn-out. Normaal gesproken zou ik na een dik jaar weer overeind hebben moeten staan, na alle therapie en inzet mijnerzijds.

    De verschijnselen verergerden. Enorm depressief, langdurige slaapstoornissen, onrust, hartkloppingen, steken in mijn hoofd en nog veel meer.

    Ik besloot 14 weken geleden te stoppen. Ik merk nu dat is als “een os” heel diep slaap, ik geen depressieve stemmingen meer heb, geen hartkloppingen, geen onrust, geen slijm, hoofd is steek-vrij, geen bloedstolsels meer in de neus, geen koude vingertoppen, geen oorsuizingen meer.

    En… Ik heb weer zin om aan het arbeidsproces deel te nemen.

    Miep

  • Kees

    Hoi Miep,

    En humira veroorzaakt geen bijwerkingen?

    De fabrikant moet ook leven.

    Ik ben er mee gestopt vanwege opstipatie en uitdrogingsverschijnselen.

    Ook een bijzondere bijwerking he? Staat ook niet in de bijsluiter.

    Een geluk heb je Miep, de bijwerking nemen in korte tijd weer af en dat na 6 jaar gebruik van Humira.

    Komt de reuma activiteit nu niet in alle hevigheid terug?

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.