vraagje

  • diana

    hoi daar,

    ik heb een vraagje,

    ben vandaag naar de huisarts geweest omdat ik al weer een

    paar weken last van m`n handen heb.

    vorig jaar had ik er ook wel last van maar toen was het nog niet zo erg.

    m`n arts begon gelijk met moeilijke woorden te smijten maar waar het op neer kwam zij denkt dat ik reuma heb. morgen moet ik bloed laten prikken.

    ik schrok daar behoorlijk van.

    ze begon ook over m`n werkplek veranderen enz…ze had het over dat m`n leefstijl moest veranderen als blijkt dat ik reuma hebt. hebben jullie dat ook allemaal moeten doen??? zo snel al.. ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen want ik ben erg geschrokken en in de war.

    groetjes diana

  • webmaster

    Hallo Diana,

    Laten we hopen dat het geen reuma is natuurlijk. Als het reuma is dan zullen er inderdaad gevolgen aan zijn, je leven zal veranderen. Misschien heb je niet direct allerlei hulpmiddellen en aanpassingen nodig, maar je zult anders met je lichaam moeten omgaan en misschien medicatie gaan slikken. Misschien zul je ook wat hobby's moeten opgeven, maar dat merk je dan vanzelf. Sommige dingen gaan dan gewoon niet meer. Maar een heleboel gaat nog wel hoor. Ook met reuma kun je een heel leuk en actief leven leiden.

    Houd je ons op de hoogte van de ontwikkelingen? En kijk maar op de site voor allerlei reuma-info.

    Groeten Paul

    (webmaster)

  • Adiet

    Ik snap precies hoe je je voelt. Ik ben vorige week met dezelfde klachten bij de huisarts geweest, die ook aan reuma dacht. De dag daarna heb ik bloed laten prikken, maar er was me er gelijk bij verteld, dat het niet altijd duidelijk uit het bloedbeeld op te maken valt, zeker niet in het stadium van beginnende reuma. Uit mijn bloed viel (nog) niks op te maken, maar mijn huisarts stond er wel op dat ik een reumatoloog zou bezoeken. Helaas is de wachtlijst (in Utrecht) erg lang, en kan ik pas 11 maart terecht. Ik ben ook in de war, en bang dat het werkelijk deze ziekte is. Sterkte! En ik hoop voor jou dat het meevalt.

    Groetjes, Adiet

  • Hennie

    Reuma hebben is vervelend ik heb SLE, Sjorgen, Renaud, Crest en Chronische Artritis. Maar raak niet in paniek als je een uitslag krijg die op reuma duidt, want bij elke persoon kan dezelfde vorm van reuma anders zijn en anders verlopen. Met medicatie is de pijn of onstekingen meestal aceptabel te krijgen. Werk aanpassen kan belangrijk zijn maar doe dit samen met de bedrijfsarts meestal zijn dit kleine aanpassingen.een wat regelmatig leven kan veel klachten verminderen maar je merk vanzelf wel wat je niet moet doen of aanpassen. Ik heb al 18 jaar klachten en kan redelijk veel alleen het afgelopen jaar is het uithoudings vermogen aanzienlijk minder geworden maar ik moet je wel vertellen dat ik mij slecht en niet heb willen aanpassen en ik vermoet dat ik daar nu de tol moet van dragen. Dus let goed op je lichaam en pas zaken aan die noodzakelijk zijn dan is met reuma redelijk te leven. ik wens je al het geluk toe wat ik kan wensen en hoop dat er wat anders aan de hand is b.v. een onschuldige ontsteking. Wel zou mijn advies zijn als je reuma heb neem de medicijnen in die je krijgt dit kan het proces in snelheid beperken ook dat heb ik nagelaten. groteje Hennie