Kan het reuma zijn?

  • Evelien

    Ik heb al jaren kromme vingers, sommige kan ik ver naar achteren buigen. Bovendien zijn mijn knokkels behoorlijk hoog en als ik een vuist maak blijven de knokkels niet op een rechte lijn, maar zakt de knokkel van pink naar binnen waardoor ik een half rondje maak met mijn hand. Mijn leraren van school vonden dit altijd al heel raar en vroegen of ik reuma had. Toen had ik alleen helemaal geen last. Maar nu heb ik sinds een aantal weken pijn in mijn handen. Bij mijn knokkels maar ook gewoon in mijn vingers. Die pijn blijft lang aanhouden, beetje zeurderig.

    Ik vraag me dus af of dit met reuma te maken zou kunnen hebben. Maar misschien heb ik me ook alleen een beetje op laten fokken door mijn vroegere leraren. Zou iemand mij misschien kunnen helpen?

    Evelien

  • sanne

    hoi evelien,

    ook ik heb rare vingers, ze lijken op piano vingers. iedereen vroeg of ik reuma had.

    een jaar geleden ging het pijn doen, vooral als het koud was. ik moest toen voor fibro naar de reumatoloog, en liet meteen ook mijn handen zien. dat bleek dus artrose te zijn, oftewel slijtage reuma, maar voor die pijn had ik er niet echt last van gehad. kortom, ik zou toch maar even langs de huisarts gaan.

    groetjes sanne