oorzaak FM

  • webmaster

    Onderstaande tekst vond ik op internet, ik weet niet of het exact klopt, maar ik wilde het toch even delen…..

    Uit onderzoek is gebleken, dat FMS samengaat met o.a. een verstoorde 4e slaapfase. Alleen tijdens de 4e slaapfase scheiden de hersenen een neurotransmitter af, die het onderhoud en de reparatie van de weke delen (kraakbeen, pezen, vliezen, spieren) op gang brengt. Als de 4e slaapfase wordt verstoord, wordt die neurotransmitter niet afgegeven, zodat de weke delen niet worden gerepareerd, met pijn als gevolg (ochtendpijn). In de 4e slaapfase vinden ook de nachtmerries plaats! Ook is gebleken, dat FMS-lijders significant vaak eerder in hun leven een ernstige traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt. In Amerikaanse onderzoeken worden met name auto-ongelukken genoemd. Zo'n ongeluk achtervolgt je de rest van je leven in regelmatig terugkerende nachtmerries. In Amerika zijn experimenten met FMS-lijders uitgevoerd, waarbij voor het slapen gaan een lichte dosis van een anti-depressivum werd toegediend. Dat voorkwam de nachtmerries en de pijnklachten verdwenen.

  • sanne

    dit is oud nieuws, en helaas, de lichte dosis anti depressiva helpt ( bij mij)

    niet. ook heb ik nooit een ongeluk of ander trauma gehad. het klopt wel dat je niet in de 4e slaapfase komt, maar nu zien ze dat niet meer als oorzaak. de een denkt

    dat het een foute wisselwerking met hormonen in de hersens is ,ook heb ik gehoord dat het een gevolg van een bacterie kan zijn…ik hoop dat ze er snel achter komen, des te eerder er mischien een oplossing wordt gevonden

    groetjes sanne

  • judith B

    hoi,

    ik vond het erg intersant van wat je beschreef. is er dan ook een manier waardoor je de 4e fase goed kunt door slapen?

    Ik heb sinds 3 jaar FM en ook last van ochtend stijfheid en pijn .

    zie graag je tegen bericht te gemoed

    Groetjes judith

  • Lianne

    Hallo luitjes.

    Interessante onderwerpen op dit prikbord.Een aantal maanden geleden pas is er na enkele jaren met (vage) klachten in het bewegingsapparaat fm vastgesteld.

    Pas nadat ik had aangegeven erg slecht te slapen met 's ochtends een enorme stijfheid in mijn hele lichaam en pijnlijke knie gewrichten stelde mijn wnd huisarts de diagnose. Nou toen ging er een wereld voor mij open. Herkenbare verhalen waaruit bleek dat ik mij toch niet “aangesteld had” of soms “verbeelde”klachten te hebben.

    Nu is mijn interesse gewekt i.v.m. de verstoorde 4e slaapfase. Kun je nog eens aangeven waar je deze info iets uitgebreider kunt nalezen?

    Verder heb ik mij nog niet veel verdiept omdat ik daar eigenlijk nog niet zo aan toe ben. Af en toe kom ik hier eens lezen maar verder ga ik eigenlijk (met een aantal aanpassingen qua werk / vrije tijd) nog vrolijk door het leven. Je leert met pijn te leven! Misschien wil ik mij ook wel bewust nog niet zo in alle materie verdiepen, bang voor wat er komen gaat?? Maar goed ik wacht op een reactie.

    Alvast bedankt en vriendelijke groeten,

    Lianne