Reuma?

  • Marjan

    Ik heb erg last van mijn spieren als er kou op komt. Door tocht of regen enz. Ik kan niet slapen zonder een t-shirt met lange mouwen en een lang pyamabroek, laat staan om zonder dekens te slapen, anders krijg ik er weer last van. Ik kan de pijn eigenlijk niet goed uitleggen. Het is zeurderig en constant. Vlak voordat het begint begin ik onbewust al over mijn benen of armen te wrijven, zodat het warm aanvoelt. Het zit vaak in 1 been of 1 arm, soms in 2 benen of armen tegelijk. Het zit dan on mijn bovenbeen of -arm of in mijn onder been of -arm en het trekt door naar mijn pols en/of elleboog, naar mijn elleboog en/of schouder, naar mijn enkel en/of knie of naar mijn knie en/of heup. Een kruik helpt tijdelijk, want als ik die eraf haal voel ik de pijn weer omdat de lucht dan weer kouder aanvoelt. Warmtepleisters en warmtegels (Midalgan, tijgerbalsem) helpen redelijk, maar het gaat er niet van over. Ik ben al tig keer naar mijn vorige huisarts geweest en die had het over koude spieren. Uiteindelijk heb ik een bloedtest voor reuma gehad, maar daar kwam niets uit. Mijn huidige huisarts kent het begrip koude spieren niet en eindelijk word ik doorgestuurd naar de reumatoloog, maar die heeft een wachtlijst van 4 maanden. Ik ben nu 26 en heb er al last van sinds mijn 10e of zo. Heeft iemand van jullie wat dit kan zijn of komt emand dit bekend voor. Alvast bedankt. Groetjes Marjan.

  • Paul

    Hoi Marjan,

    Bij pijnlijke spieren denk ik in eerste instantie niet aan reuma.

    Zijn je spieren ook erg snel vermoeid? Kun je bijvoorbeeld nog op de fiets naar de stad en kun je aan sport doen? Wat ik je kan aanraden voor de komende 4maanden is 2x per week aan sport te gaan doen als je dat al niet deed.

    Groeten,

    Paul

  • Marjan

    Ik heb een tijd aan sport gedaan, maar dat maakte zover ik mij kan herinneren geen verschil. Het heeft echt te maken met kou. Bv. tocht op mijn benen of armen. Het is er ook al sinds ik mij kan herinneren, maar de huisarts die ik toen had schoof het af op koude spieren, maar mijn huidige huisarts kende het begrip koude spieren niet. Het komt ook tevoorschijn als ik mijn polsen op een koud bureau heb liggen. Die kou voel ik gewoon tot op het bot en dan blijft het hangen. Of als mijn broek nat wordt van de regen of als ik in de trein zit en het tocht aan de zijkant bij het raam. Ik denk niet dat dat met te weinig sporten te maken heeft. Mijn spieren gaan ook alleen pijn doen als er kou bij komt. Een kruik verlicht de pijn wel iets, maar het gaat er niet van over. Midalgan extra warm helpt redelijk, maar daar gaat het ook niet echt van weg.Bedankt voor je reactie. Alle reacties zijn welkom.